Pitch als scherpslijper
Vrijdag bij een bijeenkomst voor ondernemers in Maastricht kreeg ik de gelegenheid om te pitchen. Ik had dat bij dezelfde club eind januari al eens gedaan, dus ik besloot het niet te doen en de nieuwe deelnemers de eer te gunnen. Iedere keer blijkt maar weer: Veel mensen vinden het eng. De organisator zei nog: ‘Het ergste wat er kan gebeuren is dat je hier ter plekke dood neervalt. Maar de kans dat dat gebeurt, is vrij klein.’ En na afloop blijkt meestal: Het valt ook mee, en doodvallen kan altijd nog. Mij persoonlijk viel nog iets op. De presentatie die een ander geeft doet jezelf afvragen: Kan ik zelf vertellen wie ik ben en wat ik wil? Heb ik daar een goed idee van? Kan ik dat goed in woorden vatten? Als ondernemer zijn dat belangrijke vragen: Immers, als je het jezelf niet kunt uitleggen, hoe kun je dan aan een potentiële klant uitleggen waarom wat jij doet voor hem van waarde is. Die vraag is voor iedereen interessant, ook als je geen ondernemer bent. Ga eens voor de spiegel staan en vertel jezelf wie je bent en wat voor jou belangrijk is, kortom: Wat voor jou van waarde is. Kijk jezelf goed aan als je spreekt: Je spreekt immers tot jezelf. Rollen de woorden uit je mond en je voelt je er prettig bij, hartstikke goed. Maar heb je moeite met het geloofwaardig uitspreken naar jezelf, dan is dat ook hartstikke goed. Het vertelt je immers iets over jezelf. Is je waarde in het geding, of is het eigenlijk je waarde niet? Als je nieuwsgierig bent naar wat je drijft, kom je meer tot jezelf. Ik was dankbaar dat de pitch van een ander mij het inzicht gaf.